Следващия път, когато играете популярната игра Angry Birds на вашето Android устройство, може да се замислите.
Всички мобилни приложения трябва да генерират приходи по някакъв начин. За тези, които са безплатни за сваляне и използване, приходите се събират почти изцяло от реклами. Много безплатни приложения споделят списъците с контакти с трети лица или използват местоположението на потребителя, за да доставят целеви реклами.
Повечето потребители дори нямат представа за това. Този факт води до създаването на PrivacyGrade.org – проект на лабораторията CHIMPS на университета „Карнеги Мелън“. Интернет страницата оценява Android приложения по скалата от “A” до “D”, базирана на модел, който измерва колко лични данни приложението събира от устройството на потребителя и доколко това се доближава до очакванията на потребителя. Моделът е разработен, като са използвани преференциалните оценки на 725 различни потребители за 837 безплатни Android приложения.
[pull_quote_center]Тези приложения достъпват информация за потребителя, която може да бъде изключително чувствителна, като местоположение, списъци с контакти, регистър на повиквания. Често за средностатистическия потребител е трудно да разбере как се използва тази информация или с кого би могло да бъде споделена,[/pull_quote_center] казва ръководителят на проекта Джейсън Хонг в прессъобщение. [pull_quote_center]Нашият модел за поверителност измерва разликата между очакванията на хората относно поведението на дадено приложение и действителното поведение на това приложение.[/pull_quote_center]
PrivacyGrade дава информация за разрешенията, използвани от приложението, като представя просто описание за какво са тези разрешения и защо приложението ги изисква. Например приложението за споделяне на изображения Snapchat използва разрешение за достъп до „направени видеа и снимки”, което означава, че използва камерата или светкавицата на телефона. PrivacyGrade определя това така: [pull_quote_center]Изглежда приложението използва тези данни за вътрешна употреба във функционалността му.[/pull_quote_center]
Все пак приложението Snapchat е оценено с “B”. За две разрешения – определяне точното местонахождение на потребителя (базирано на GPS или мрежова информация) и четене на статуса и идентичността на телефона (което означава, че може да прочита информация за обажданията, сигнала на телефона, мобилен оператор, идентификационен номер на устройството и телефония номер) – PrivacyGrade казва: [pull_quote_center]Изглежда приложението използва тези данни, за да идентифицира потребителя за пазарен анализ.[/pull_quote_center]
PrivacyGrade е оценила с “A” предимно популярни приложения, сред които са почти всички Google приложения, Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp Messenger, Youtube и др. Оценените с „D” са най-често мобилни игри и приложения за забавление като Fruit Ninja Free и играта Despicable Me.
Изследователите отказват да оценят платените приложения, тъй като вероятността да търсят повече приходи от реклами, като продават данни за потребителите си на трети лица, е много по-малка.
Досега PrivacyGrade е оценила само Android приложения, но обмисля да добави и iOS, Windows Mobile и Blackberry приложения, докато има финансиране.